خطرات استفاده از لوازم آرایش در دوران بارداری
نوشته شده توسط : الهام عبدی

در این مطلب با آموزشگاه آرایشگری دترلند، بهترین آموزشگاه آرایشگری در تهران همراه باشید. راهنمایی های زیر شما را با  استمپر ناخن آشنا می کند.

آموزشگاه آرایشگری دترلند با مجوز فنی حرفه ای و با ضمانت یادگیری حرفه ای برای ورود به بازار کار در رشته های آموزش آرایشگری زنانه مانند دوره لیفت ابرو، آموزش پارافین تراپی، آموزش کراتین مو و .... هنرجو می پذیرد. برای اطلاعات بیشتر و دریافت هزینه ها به سایت deterland.com مراجعه کنید.

محصولات مراقبتی پوست و لوازم آرایشی بهداشتی، در تمام مراحل زندگی استفاده می‌شوند و دوران بارداری هم از این قاعده مستثنی نیست. برخی از مواد شیمیایی موجود در این محصولات برای سلامت زنان باردار و جنین خطرناک هستند. طبق توصیه محققین، زنان باردار باید در رابطه با استفاده از لوازم آرایشی و موادی که در روتین پوستی خود استفاده می‌کنند آگاهی داشته و با دقت بیشتری این محصولات را خریداری کنند. در ادامه مطلب مضرات لوازم آرایشی برای جنین را می‌خوانید، با ما همراه باشید.

 

مضرات لوازم آرایشی برای جنین

مواد شیمیایی که در محصولات آرایشی وجود دارد، از طریق پوست، دهان و تنفس وارد بدن انسان می‌شوند. مانند کرم، صابون، شامپو، ژل ابرو و … که از طریق پوست و رژ لب از طریق دهان مواد آرایشی را به خود جذب می‌کنند. عطرها و دئودورانت‌ها نیز می‌توانند از راه بویایی برای بدن فرد باردار خطر آفرین باشند. همچنین بسیاری از این مواد شیمیایی به‌طور گسترده در صنایع غذایی، نوشیدنی و داروسازی استفاده می‌شوند. بنابراین، احتمال اینکه زنان باردار بدون آگاهی از وجود این محصولات شیمیایی و به روش‌های مختلف در معرض چنین مواد شیمیایی قرار گیرند زیاد است.

چرا در دوران بارداری نباید از لوازم آرایشی بهداشتی مضر استفاده کرد؟

در سراسر جهان نهادهای نظارتی برای استفاده ایمن‌تر از مواد شیمیایی مضر که به‌عنوان نگهدارنده در لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی استقاده می‌شوند محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند. بنابراین، بسیاری از این مواد شیمیایی یا ممنوع هستند یا در غلظت بسیار پایین در ترکیبات شیمیایی وجود دارند. اما هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان، تولید این محصولات آرایشی و بازاریابی آن‌ها به درستی انجام نمی‌شود. در نتیجه، برخی از محصولات مراقبت شخصی و لوازم آرایشی ممکن است حاوی مقدار بالایی از مواد شیمیایی سمی باشند که برای استفاده در دوران بارداری چندان مناسب نیستند.

این موارد شامل برخی از محصولات غیرقانونی موجود در بازارهای بین‌المللی و فضای آنلاین مانند روشن کننده‌های پوست است. پس اولین قدم برای شما استفاده بهینه از مواد آرایشی، توجه به کیفیت و اصل بودن آن‌ها است. به مواد افزودنی این محصولات توجه کنید و تا حد امکان میزان استفاده خود در دوران بارداری را کاهش دهید. استفاده از ماسک میوه به جای محصولات شیمیایی مراقبتی، می تواند جایگزین مناسبی باشد.

مواد شیمیایی مضر در دوران بارداری

برخی از ترکیبات شیمیایی که در لوازم آرایشی‌هایی مانند کانسیلر، کرم پودر، انواع رژ لب، ریمل و … وجود دارند در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین مضر هستند. بنابراین بهتر است در این دوران استفاده از این محصولات را به حداقل رسانده یا از آن‌ها استفاده نکنید. در ادامه بعضی از این مواد شیمیایی زیان آور را معرفی می‌کنیم:

رتینوئیدها

رتینوئیدها گروهی از ترکیبات شیمیایی هستند و از ویتامین A که به‌عنوان رتینول هم شناخته می‌شود مشتق شده‌اند. ترتینوئین نوعی رتینوئید است و معمولاً در کرم‌ها و محصولات ضد چروک و ضد پیری برای درمان آکنه استفاده می‌شود.

هیدروکینون

هیدروکینون به‌عنوان یک ماده روشن کننده پوست استفاده می‌شود. اعتقاد بر این است که بخش قابل توجهی از این ماده (بین ۳۵ الی ۴۵ درصد) توسط پوست جذب می‌شود.

پارابن‌ها

معمولاً پارابن‌ها به‌عنوان نگهدارنده در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت شخصی مانند مرطوب‌ کننده‌ها، دئودورانت‌ها، ژل‌های دوش، کرم‌های بدن و محصولات مراقبت از مو استفاده می‌شوند.

انواع رایج پارابن

این ماده در انواع اتیل پارابن، بوتیل پارابن، متیل پارابن و پروپیل پارابن وجود دارد و ممکن است به تنهایی یا به‌عنوان مخلوطی از چندین پارابن استفاده شوند. استفاده از پارابن در بسیاری از نقاط جهان قانونی است و به‌طور گسترده تولید و استفاده می‌شود. با این حال توسط نهادهای نظارتی مختلف، محدودیت قانونی برای استفاده از این ماده شیمیایی تعیین شده است.

فتالات‌ها

فتالات‌ها گروهی از مواد شیمیایی مورد استفاده در مواد آرایشی و بهداشتی هستند و به‌عنوان نرم کننده برای افزایش انعطاف پذیری و استحکام پلاستیک‌ها استفاده می‌شوند. از این ماده به‌عنوان حلال برای بسیاری از مواد شیمیایی دیگر استفاده می‌شود. این مواد به‌طور گسترده در ساخت بسیاری از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت فردی مانند لاک ناخن، عطر، صابون، شامپو و محصولات مراقبت از مو (اسپری مو، ژل و موس)، لوسیون بدن و کرم‌های بدن استفاده می‌شوند. به غیر از مصارف آرایشی، فتالات‌ها از منابع مختلفی مانند غذا، پلاستیک، دارو و آب و هوا هم وارد بدن انسان می‌شوند.

منبع: deterland





:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: